Księgowość uproszczona a księgowość pełna – różnice, wady, zalety

Księgowość uproszczona a księgowość pełna – różnice, wady, zalety

Sprawne i prawidłowe prowadzenie księgowości to bardzo duże wyzwanie dla wielu firm. Przedsiębiorcy, zwłaszcza na początku swojej działalności zastanawiają się często, czy powinni wybrać księgowość pełną, czy może uproszczoną. Warto też wiedzieć, że czasem nie jest to nasz wybór. Zły dobór księgowości, niepełna dokumentacja lub błędy w jej prowadzeniu mogą nieść bardzo poważne dla firmy konsekwencje. Dlatego dzisiaj przedstawimy pokrótce oba rodzaje, opowiemy o ich zaletach, wadach i różnicach.

Księgowość uproszczona – najważniejsze informacje

Osoby fizyczne, ich spółki cywilne, jawne oraz spółki partnerskie mogą prowadzić księgowość uproszczoną od 1 stycznia 2017 roku. Warunkiem są przychody ze sprzedaży produktów lub usług firmy, nie przekraczające 2 mln euro (w poprzednim roku podatkowym). Zbieranie danych finansowych w tym rodzaju księgowości jest wyjątkowo przejrzyste i nieskomplikowane, dlatego spokojnie można robić to samodzielnie. Wybierając tą opcję sami możemy prowadzić księgowość naszego przedsiębiorstwa.

Sposoby rozliczenia

Księgowość uproszczoną można prowadzić na trzy sposoby:

  • Księga przychodów i rozchodów – najczęściej wybierana forma. Wszystkie koszty oraz przychody przedsiębiorstwa trzeba wpisać chronologicznie w specjalną księgę, na podstawie której wylicza się dochód Firmy a dalej należny podatek.

  • Karta podatkowa – nie jest to sposób przeznaczony dla każdego podatnika. Z tej formy mogą korzystać tylko osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, a także spółki cywilne takich osób, ale tylko wtedy, kiedy świadczą swoimi działaniami usługi dla ludności w zakresie drobnej działalności usługowo-wytwórczych.

  • Ryczałt ewidencjonowany – skierowany do tych osób fizycznych, które prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą. Należy pamiętać, że aby móc opłacać podatek dochodowy właśnie w ten sposób, należy spełniać wiele różnych wymogów. Jego stawka zależy od rodzaju działalności, a jego wysokość nie jest pomniejszana z tytułu wytwarzanych kosztów.

Więcej o każdym z tych rodzajów rozliczeń podatkowych pisaliśmy w naszym ostatnim artykule “jak rozliczać jednoosobowe działalności gospodarcze?”

Wady i zalety księgowości uproszczonej.

Zalety:

  • nieskomplikowana, można prowadzić ją samodzielnie lub wybrać pomoc biura księgowego,

  • tańsza niż pełna księgowość.

Wady:

  • informuje jedynie o wysokości przychodów ,kosztów oraz podatków, nie o szczegółowym stanie finansowym przedsiębiorstwa,

  • nie będzie więc fundamentem dla dokładnej analizy ekonomicznej,

  • dedykowana raczej małym firmom – nie jest dla każdego.

Księgowość pełna – księgi rachunkowe

Alternatywą dla księgowości uproszczonej jest księgowość pełna, zwana też księgami rachunkowymi lub handlowymi. Jest najbardziej złożoną i zaawansowaną formą księgowości. Aby ją prowadzić konieczna jest współpraca z biurem księgowym lub zatrudnienie księgowej. W jej skład wchodzi między innymi prowadzenie na bieżąco ksiąg rachunkowych, ale także ocena stanu i obliczenie aktywów i pasywów, przygotowanie dokładnych sprawozdań finansowych z działalności przedsiębiorstwa, szacowanie wyniku finansowego oraz gromadzenie dowodów księgowych (np. faktur VAT).

Zobowiązane do prowadzenia pełnej księgowości są osobowe spółki kapitałowe (w tym partnerskie, jawne i komandytowe). Przy tym sposobie rozliczania się, konieczna jest doskonała znajomość bieżącej ustawy o rachunkowości, która reguluje prowadzenie ksiąg handlowych.

Plusy i minusy księgowości pełnej

Plusy:

  • dzięki szczegółowemu zapisywaniu każdego zdarzenia finansowego, księgowość pełna jest dobrym fundamentem precyzyjnych analiz finansowych,

  • w oparciu o informacje w niej zawarte możemy w jeszcze bardziej efektywny sposób prowadzić firmę,

  • lepsza kontrola – łatwo zauważyć ewentualne błędy i im zapobiegać,

  • doskonała obserwacja kosztów i przychodów całościowych przedsiębiorstwa.

Minusy:

  • zdecydowanie wyższe koszty prowadzenia niż księgowości uproszczonej,

  • skomplikowany proces, którego nie poprowadzisz samodzielnie,

  • bieżąca kontrola bardzo dużej liczby przepisów regulujących prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Jak widać, zarówno księgowość uproszczona jak i księgowość pełna mają swoje zalety i wady. Dobrze jest się im dobrze przyjrzeć, zanim wybierzemy (o ile ten wybór jest nam dany) rodzaj ewidencji finansowej w naszej firmie. Należy pamiętać też, że w obu przypadkach możemy wspomagać się pomocą specjalistów- warto to robić, gdyż pomyłki w prowadzeniu księgowości mogą przysporzyć nam wielu nieprzyjemności. Dobre biuro księgowe na pewno im zapobiegnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *